همکاری با انجمن علمی گیاهان دارویی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران

2 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد، گروه ترویج و آموزش کشاورزی، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، گرگان، ایران

چکیده

شناسه دیجیتال (DOR):
98.1000/1735-0905.1398.36.112.99.1.1593.1606

نقش حیاتی گیاهان دارویی در ایجاد اشتغال اجتناب‌ناپذیر است و استان گلستان به‌دلیل تنوع اقلیمی، از قطب‌های مهم تولید گیاهان دارویی کشور است و جمعیت زیادی در کسب و کارهای مرتبط با گیاهان دارویی به فعالیت اشتغال دارند. این تحقیق با هدف شناسایی بازدارنده‌های توسعه کسب و کارهای توزیع محصولات و فرآورده‌های گیاهان دارویی در استان گلستان انجام شده است. برای این منظور از یک تحقیق پیمایش توصیفی استفاده شد. جامعه آماری تحقیق 150 نفر از صاحبان کسب و کار در استان گلستان بودند که به شیوه نمونه‌گیری تصادفی ساده 109 نفر از آنها انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه بود که برای تعیین روایی آن از نظرات متخصصان استفاده شد. برای تعیین پایایی ابزار تحقیق از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که مقدار آن 88/0 بدست آمد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS انجام شد. نتایج نشان داد عدم حمایت مناسب دولت از شاغلان و فعالان دارای کسب و کار گیاهان دارویی، عدم پذیرش گیاهان دارویی توسط پزشکان، افزایش قیمت تمام شده تولید گیاهان دارویی و گرانی آن، گران بودن محصولات دارویی گیاهی و در نتیجه رغبت کم مردم به مصرف آنها و گسترش شیوه‌های درمانی جدید پزشکی با داروهای نوین و غفلت نسبت به اهمیت گیاهان دارویی، مهمترین بازدارنده‌های کسب و کارهای گیاهان دارویی هستند. تحلیل عاملی اکتشافی، منجر به دسته‌بندی متغیرهای بازدارنده کسب و کارهای گیاهان دارویی در هشت عامل مهارتی و فنی، فرهنگی، کیفیت و استاندارد، دانشی ارتباطی، حاکمیتی و قانونی، نهادی، اجتماعی و اقتصادی شد. لزوم حمایت مناسب دولت از شاغلان و فعالان دارای کسب و کار گیاهان دارویی، بسترسازی پذیرش گیاهان دارویی توسط پزشکان و تقویت و توسعه بازار‌ فروش گیاهان دارویی و ایجاد پل ارتباطی بین بازار تولید و فروش گیاهان دارویی، ازجمله پیشنهادهای این مطالعه است.

کلیدواژه‌ها

- Ahmad, S.Z., 2012. Micro, small and medium-sized enterprises development in the Kingdom of Saudi Arabia. World Journal of Entrepreneurship, Management and Sustainable Development, 8(4): 217-232.
- Amiri, M., Zali, M. and Majd, M., 2009. Exploring the emerging business emergence restrictions. Entrepreneurship Development, 1(3): 81-102.
- AmiriAghdaei, F. and Zarezardini, H., 2014. Investigating the factors affecting the improvement and development of medicinal plants in Iran (case study: Isfahan County). New Marketing Research, 1(12): 195-214.
- Bagheri, A., Naghdibadi, H.A., Movahedian, F., Malekizadeh, M. and Hematimoghadam, A.R., 2005. Investigating the approach of women in Isfahan from herbal medicine. Medicinal Plants, 15: 81-93.
- Dehnamaki, M., Farhadinejad, M. and Modaresi, M., 2018. Identification of barriers to establishing organic farming businesses in Iran (Case study: organic farming units in Tehran Province). Entrepreneurship in Agriculture, 5(2): 105-123.
- Ebadzadeh, H.R., Ahmadi, K., Mohammadniaafrouzi, Sh., Taghani, R.A., Abasi, M. and Yari, Sh., 2017. Agricultural statistics of 2017 (Volume II). Deputy Director of Planning and Economic, Ministry of Jihad-e-Agriculture, Tehran: Laleh Yasan Tehran, 418pp.
- Ebrahimi, A., 2005. Effective factors in identifying and determining target markets for medicinal plants at national and international levels. Proceedings of the National Conference on the Sustainable Development of Medicinal Plants, Mashhad, 27-29 August.
- Haghighiravan, F., Asnaashari, M. and Azizi, A., 2011. Challenges in the process of packaging of medicinal herbs in Iran. National Conference on Employment and Agricultural and Natural Resources Graduates, Tarbiat Modares University, 2-3 December: 417-423p.
- Hoseini, A., Abarsaji, G.H.A. and Hoseini, A., 2008. Medicinal plants of Golestan province. Iranian Journal of Medicinal and Aromatic Plants Research, 24(4): 472-498.
- Hoseinzadehbahrini, M.H. and Malekosadati, S., 2011. Institutional barriers to investment and business in Iran. Journal of Commerce, 15(59): 25-55.
- Jokar, N.K., Noorhosseini, S.A., Allahyari, M.S. and Damalas, C.A., 2017. Consumers' acceptance of medicinal herbs: an application of the technology acceptance model (TAM). Journal of Ethnopharmacology, 207: 203-210.
- Kashfibonab, A.R., 2010. Relative economic advantage of cultivating and trading medicinal plants in Iran and its value in global markets. Business Reviews, 44: 68-78.
- McElwee, G., 2006. Farmers as entrepreneurs: developing competitive skills. Journal of Developmental Entrepreneurship, 11(3): 187-206.
- Mogheyseh, S. and Soleymanimorouchekhorti, A., 2010. Production, trading and export of 
medicinal plants. Infrastructure Bureau of the Islamic Consultative Research Center. Report No. 10446, 19p.
- Mohebi, A., 2013. The study of barriers to the cultivation and development of medicinal herbs in Iran and its solution. The First National Conference on Medicinal Plants and Sustainable Agriculture, Shahid Mofatih Faculty, Hamadan, 23 August: 15p.
- Moradilaleh, M., Saidi, M. and Naserbakht, M., 2008. Apothecaries' awareness in Tehran city from the characteristics of medicinal plants. Payesh, 4: 321-328.
- Najafi, B. and Safa, L., 2014. Identification of barriers to establishing organic farming businesses in Iran (Case Study: organic farming units in Tehran Province). Entrepreneurship in Agriculture, 1(2): 61-73.
- Nasabian, S.H., Gholamhosseini, T. and Jabalameli, F., 2012. Compares of comparative advantage of Iran’s medical plants export with other exporter countries. Journal of Economic Modeling, 6(4): 75-92.
- Noorhosseini, A., Fallahi, E., Damalas, C.A. and Allahyari, M.S., 2017. Factors affecting the demand for medicinal plants: implications for rural development in Rasht, Iran. Land Use Policy, 68: 316-325.
- Pisani, M.J. and Patrick, J.M., 2002. Radical political regimes in the Americans and MNC responses: a conceptual model. Latin American Business Review, 3(2): 17-42.
- Rezaei, B., Kahrizi, D. and Najafpour, H., 2016. Assessing the barriers and challenges of green entrepreneurship development in the agricultural sector. Entrepreneurship in Agriculture, 3(1): 35-53.
- Sharifzadeh, M.S.H., Arabiun, A. and Sharifi, M., 2010. The study of obstacles to development of agricultural businesses in Golestan province. Village and development, 52(4): 129-160.
- Sobhanifar, Y., Sayah, A. and Ahmadian, M., 2016. Environmental barriers to establishment and growth of small businesses in Tehran, Research Center of the Islamic Consultative Assembly, Economic Research Dept. (Office of the Department of Economic Studies, Business Environment), Report No: 14902, 23pp.
- Storey, D.J., 1994. Understanding the small business sector. University of Illinois at Urbana-Champaign's Academy for Entrepreneurial Leadership Historical Research Reference in Entrepreneurship, Available at SSRN: https://ssrn.com/abstract=1496214.
- Svetlicic, M., Gilmore, A. and Cummins, D., 2007. Internationalization of small and medium-size enterprises from selected central European economies. Eastern European Economics, 45: 36-65.
- Todorof, K., 2007. Reducing shortages in entrepreneurial / managerial skills in growing SMEs through purposeful supporting structures and activities. International Conference on Reducing Barriers to Entrepreneurship and Encouraging Enterprise Development: Policy Options, Geneva, Swiss, 18-19 June.