همکاری با انجمن علمی گیاهان دارویی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

فوق لیسانس علوم گیاهی (عضو هیأت علمی)

چکیده

با توجه به نقش و اهمیت گیاهان اسانس دار در زندگی بشر اجرای طرح های تحقیقاتی در مورد آنها ضروری به نظر می رسد. با توجه به گستردگی و پراکنش وسیع گونه های معطر در کشور اجرای این طرح به جنس، گونه و استان خاصی محدود شده است. لذا این طرح بر روی سه جنس ThymusMentha و Nepeta در استان تهران اجرا شد. 
در ابتدا ضمن مراجعه به منابع و کتب مرجع، مقاله ها و کاوشهای کامپیوتری اطلاعات مختلفی در مورد گیاهان مطروحه و ترجیحا جنسهای مربوطه بدست آمد. پراکنش آنها در نقاط مختلف و کاربرد و صوردارویی آنها مورد بررسی قرار گرفت و سپس به دلیل اختصاصی بودن گونه های کشور و استان تهران پراکنش و ویژگیهای اکولوژیک آنها ثبت شد. این ویژگیها عبارت بودند از: نام جنس و گونه، محل پراکنش،ارتفاع از سطح دریا، جهت، شیب، جنس خاک، نام حوضه آبخیز و تیپ گونه های همراه همین طور نقشه پراکنش این گیاهان که در استان تهران مورد بررسی قرار گرفت. در مجموع 3 گونه از جنس تیموس و 10 گونه از جنس Nepeta و یک گونه از جنس Mentha در استان تهران جمع آوری گردید.

کلیدواژه‌ها

1. Agarwal. 1990. Economic plant of India.
2. Flora Iranica. 150. Rechinger
3. Keaj, Rwy, 10.An Example of sudan zone vegetation in Nigeria, J. Ecol. 37(2).  (335-64).
4. Moll, Ey. 1958. Auantitative ecological investigation of  Krantt  kllof  forest, Jou. South Africa Botany 34(1), 15-25.