همکاری با انجمن علمی گیاهان دارویی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیئت مرکز تحقیقات منابع طبیعی و امور دام قزوین

2 عضو هیئت علمی مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع

چکیده

استان قزوین با وسعت حدود 1.58 میلیون هکتار به دلیل تنوع آب و هوایی و پستی و بلندی دارای رویشهای بسیار متنوع است به طوری که ارتفاع از سطح دریا از 300 متر در طارم سفلی تا 4140 متر در قله سیالان الموت متغیراست حدود 61 درصد وسعت استان کوهستانی و 39 درصد آن دشت می‌باشد طرح تحقیقاتی جمع‌آوری و شناسایی گیاهان دارویی استان به مدت 4 سال اجرا گردید و با انجام مأموریت‌های صحرایی و بررسی منابع موجود حدود 250 گونه گیاه دارویی جمع‌آوری وشناسایی گردید. بیشترین درصد گونه‌های دارویی از الموت و طارم سفلی جمع‌آوری گردید. برخی از گونه‌های دارویی رویشگاههای محدودی داشتند از جمله شاه‌پسند
 Verbena officinalis، نوعی خشخاشPapaver bracteatum ، عناب
 Ziziphus vulgaris، درحالی که برخی دیگر مثل بومادران Achillea millefolium، ریواسRheum ribes ، آویشن Thymus kotschyanus، و… در محدوده وسیعی از ارتفاعات استان پراکنش دارند. گل گاوزبان ایران Echium amoenum، که دربرخی از روستاهای الموت کشت می‌شود و گلپر Heracleum persicum، استان از شهرت خاصی در بازار دارویی سنتی ایران برخوردار هستند. بیش از 40 گونه گیاه دارویی توسط اهالی روستا‌های استان جمع‌آوری و به بازار دارویی عرضه می‌شود.

کلیدواژه‌ها

- آئینه‌چی، یعقوب، 1365. مفردات پزشکی و گیاهان دارویی ایران. انتشارات دانشگاه تهران.
- امین‌، غلامرضا. 1370. گیاهان دارویی سنتی ایران. انتشارات معاونت پژوهشی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی.
- زرگری، علی1368. گیاهان دارویی (5 جلد). انتشارات دانشگاه تهران.
- شرفکندی، عبدالرحمن. 1370. قانون در طب. انتشارات سروش.
- شکری، مریم و نصرت‌الله صفائیان. 1374. مطالعه مقدماتی درختان و درختچه‌های دارویی منطقه هیرکانی. پژوهش و سازندگی شماره 27 صفحات 18-12.
- منصوری، ذبیح‌الله. 1372. خداوند الموت. انتشارات جاویدان.