نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور
2 کارشناس مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور
چکیده
به منظور تعیین نقش صادرات گل محمدی و فرآوردههای جانبی حاصل از آن در اقتصاد ملی و برنامهریزی و سیاستگزاری مطلوبتر در این زمینه، آمار رسمی صادرات گلاب، اسانس، مربا و غنچه گلسرخ ایران به کشورهای آسیایی در یک دوره 6 ساله (از سال 1379 تا 1384) مورد بررسی قرار گرفت و سهم هر یک از این بازارها از صادرات محصولات مذکور طی دوره مورد مطالعه مشخص گردید. در طی دوره مورد مطالعه، از ایران به 23 کشور آسیایی گلاب صادر شده که بیش از 55 ٪ آن مربوط به بازار کشورهای شیخنشین حوزه خلیجفارس بوده است و نیز به 7 کشور اسانس صادر شده که مقدار آن از ابتدای دوره تا سال 1382 روند افزایشی داشته، ولی در سال 1382 با نرخ رشد منفی و در سال 1383 با عدم تقاضا از سوی بازارهای هدف مواجه گردیده است. همین طور به 4 کشور صادرات مربا و نیز 3 کشور صادرات غنچه گلسرخ صورت گرفته است. صادرات مربای گلسرخ در انتهای دوره نسبت به ابتدای آن رشدی معادل 9 برابر داشته است. نوسانهای شدید صادرات در طی دوره بیانگر این است که این بازارها قابلیت افزایش صادرات را در سایه برنامهریزی و سیاستگزاری بهتر دارند.
کلیدواژهها